Artikel 1. Begripsbepalingen
adviseur
de partij die de opdracht aanvaardt;
advies
het resultaat van de werkzaamheden van de adviseur;
advieskosten
het honorarium en de kosten, de omzetbelasting daarin niet begrepen;
honorarium
de vergoeding die de adviseur toekomt voor diens werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen;
opdracht
de overeenkomst tussen opdrachtgever en adviseur;
opdrachtgever
de partij die de opdracht verleent;
project
het geheel van activiteiten, waaronder de aan de adviseur opgedragen werkzaamheden, gericht op de totstandbrenging van hetgeen de opdrachtgever beoogt;
Artikel 2. De opdracht
1. De opdracht omvat al hetgeen tussen opdrachtgever en adviseur is overeengekomen.
2. De adviseur stelt deze regeling zo spoedig mogelijk ter hand aan de mogelijke opdrachtgever doch doet dit uiterlijk ter gelegenheid van het ter kennis brengen van het schriftelijk concept van de opdracht.
3. Voorafgaand aan de totstandkoming van de opdracht overleggen partijen, voor zover op dat moment mogelijk en voor zover relevant, betreffende:
a. de inhoud en omvang van de door de adviseur te verrichten werkzaamheden;
b. het ter beschikking stellen van gegevens, waaronder een programma van eisen, door of namens de opdrachtgever aan de adviseur en, indien gegevens door de opdrachtgever ter beschikking worden gesteld, om welke gegevens het gaat en wanneer zij ter beschikking gesteld zullen worden;
c. aan welke derden-adviseurs de opdrachtgever opdracht verleent en de door dezen te verrichten werkzaamheden;
d. het tijdsschema waarbinnen de adviseur (delen van) de opdracht vervult;
e. de eventuele fasering van de uitvoering van de opdracht;
f. het eventuele optreden van de adviseur als gemachtigde van de opdrachtgever, de duur daarvan alsmede de omvang van de vertegenwoordigingsbevoegdheid;
g. het aanwijzen van een natuurlijke persoon, die de opdrachtgever met betrekking tot de opdracht vertegenwoordigt alsmede de omvang van diens vertegenwoordigingsbevoegdheid;
h. de wijze waarop de kwaliteitszorg eventueel wordt geregeld;
i. het bedrag aan uitvoeringskosten dat ten naaste bij met de uitvoering van het object gemoeid mag zijn;
j. de wijze waarop de advieskosten van de adviseur worden bepaald en welk gedeelte daarvan aan afzonderlijke fasen wordt toegerekend (inclusief een betalingsschema);
k. een raming van de advieskosten uitgesplitst naar de verschillende fasen;
l. of en zo ja hoe, tariefwijzigingen en indexeringen ten aanzien van de advieskosten worden toegepast;
m. de aard en omvang van de bijkomende kosten;
n. de wijze waarop, en zo nodig met welke frequentie, de informatieoverdracht en overleg tussen de adviseur en opdrachtgever alsmede eventueel tussen adviseur en derden-adviseurs plaatsvinden;
o. de vorm en het aantal waarin documenten aan de opdrachtgever en eventueel derden worden verstrekt en onder welke voorwaarden dit plaatsvindt;
p. de werkzaamheden, waarvoor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt afgesloten;
q. de omvang van de schadevergoeding;
r. welke wettelijke rente, als bedoeld in artikel 6:119/artikel 6:119a BW overeengekomen wordt;
s. de wijze waarop zij om zullen gaan met onderwerpen die ten tijde van de totstandkoming van de opdracht nog niet vast te stellen zijn.
Artikel 3. Vooronderzoek
1. De adviseur adviseert de opdrachtgever hem het verrichten van een vooronderzoek op te dragen:
a. indien de opdrachtgever geen programma van eisen kan verstrekken dat voor de adviseur als voldoende duidelijk uitgangspunt kan dienen voor het aanvangen van de werkzaamheden;
b. indien het de adviseur, mede gelet op het bepaalde in artikel 2 leden 1 tot en met 3, onvoldoende duidelijk is of vervulling van de opdracht mogelijk is;
c. in alle andere gevallen waarin de adviseur dit met het oog op een behoorlijke vervulling van de opdracht wenselijk acht.
2. Stemt de opdrachtgever in met het advies tot het verrichten van een vooronderzoek, dan stelt de adviseur in overleg met de opdrachtgever een schriftelijk concept van de opdracht voor een vooronderzoek op, waarbij aan de bepalingen van artikel 2 op overeenkomstige wijze toepassing wordt gegeven.
3. Stemt de opdrachtgever niet in met het advies tot het verrichten van een vooronderzoek, dan treden partijen in overleg. Bij dit overleg nemen partijen elkaars gerechtvaardigde belangen in acht.
Artikel 4. Totstandkoming en wijziging van de opdracht
1. De opdracht wordt geacht tot stand te zijn gekomen indien de opdrachtgever de aanbieding schriftelijk, binnen de in de aanbieding gestelde geldigheidsduur, heeft bevestigd dan wel op andere wijze de totstandkoming van de overeenkomst van opdracht wordt bewezen.
2. Wijziging in de opdracht, daaronder begrepen uitbreiding of inkrimping van al opgedragen (advies)werkzaamheden, wordt eerst geacht tot stand te zijn gekomen zodra Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. deze wijziging schriftelijk heeft bevestigd.
3. Het in de leden 1 en 2 bepaalde laat onverlet de bevoegdheid van partijen het bestaan van de opdracht en/of van de daarin aangebrachte wijziging met andere middelen te bewijzen.
4. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
5. De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en extra honorarium ontstaan door het niet of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
6. Opdrachtgever heeft bij totstandkoming van de opdracht een exemplaar van deze algemene voorwaarden ontvangen.
Artikel 5. Onvoorziene omstandigheden
Op verlangen van een der partijen kunnen de gevolgen van de opdracht worden gewijzigd of kan deze geheel of gedeeltelijk worden ontbonden op grond van onvoorziene omstandigheden, welke van dien aard zijn dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van de opdracht niet mag verwachten. Aan de wijziging of ontbinding kan terugwerkende kracht worden verleend.
Artikel 6. Algemene verplichtingen van Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof.
1. Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. zal de opdracht goed en zorgvuldig uitvoeren, behartigt de belangen van de opdrachtgever naar zijn beste weten en verricht zijn diensten naar beste kunnen en wetenschap.
2. Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. zal de opdrachtgever op de hoogte houden van de uitvoering van de opdracht waaronder de financiële aspecten van het project en hem desgevraagd alle inlichtingen geven.
3. De opdracht voor zover redelijkerwijs mogelijk zal door Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. worden uitgevoerd binnen de overeengekomen termijn, behoudenis omstandigheden die aan het Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. redelijkerwijs niet kunnen worden toegerekend. Overeengekomen termijnen gelden niet als fataal tenzij uitdrukkelijk overeengekomen.
4. Ter vervulling van zijn inlichtingenplicht zal Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. de opdrachtgever tijdig inlichten over de voorzienbare financiële gevolgen en risico’s, verbonden aan het stellen van meer of andere eisen, het uitstellen of wijzigen van beslissingen en het optreden van omstandigheden, waarmee bij het aangaan van de overeenkomst geen rekening is gehouden.
Artikel 7. Algemene verplichtingen van de opdrachtgever
1. De opdrachtgever moet Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. tijdig de inlichtingen, gegevens en beslissingen verstrekken, welke Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. overeenkomstig haar oordeel nodig heeft voor het uitvoeren en voltooien van de verleende opdracht.
2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
3. De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en extra honorarium ontstaan door het niet of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
4. De opdrachtgever zal de door hem aan Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. verschuldigde bedragen tijdig voldoen. Facturen dienen binnen 14 dagen na factuurdatum te worden voldaan.
5. Indien de opdrachtgever wordt gevormd door afzonderlijke personen die voor de verstrekking van de opdracht gezamenlijk optreden, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk.
Artikel 8. Installatie
1. De opdrachtgever is zelfstandig verantwoordelijk voor de draagconstructie van de locatie waar de installatie door derden (hierna te noemen: de ‘Installatie’) plaatsvindt en is zich er van bewust dat door de Installatie de bestaande bebouw-belasting (bijvoorbeeld wind en/of sneeuw) wordt veranderd. Ter voorkoming van enige schade is het voor de opdrachtgever noodzakelijk een berekening te laten uitvoeren door een bouwkundig ingenieur. Hierbij zijn de actuele reglementen voor de bouw van toepassing, in het bijzonder de DIN 1055. De opdrachtgever staat ervoor in dat de draagconstructie op het moment van de aanvang van de werkzaamheden geschikt is voor de Installatie.
2. De opdrachtgever is zelfstandig verantwoordelijk voor het eventueel aanpassen van zijn verzekeringspolis naar aanleiding van een aanpassing aan de draagconstructie van de locatie waar de Installatie plaatsvindt.
3. De opdrachtgever garandeert dat de locatie waar de Installatie plaatsvindt asbestvrij is.
4. De opdrachtgever garandeert dat de locatie waar de Installatie plaatsvindt vrij is van enige obstakels die de voortgang van de Installatie zouden kunnen belemmeren.
Artikel 9. Werkzaamheden door anderen
De adviseur is bevoegd werkzaamheden onder zijn leiding door anderen te doen uitvoeren en ten aanzien van onderdelen ook de leiding aan anderen over te laten, zulks onverminderd zijn verantwoordelijkheid voor de deugdelijke nakoming van de opdracht.
Artikel 10. Samenwerking met derden
1. Indien Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. van de opdrachtgever opdracht krijgt om in samenwerking met andere partijen de opdracht of een gedeelte van de opdracht te vervullen is Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. in geen enkel opzicht aansprakelijk voor deze keuze en/ of de gevolgen daarvan, Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. zal na overleg met alle betrokkenen vaststellen wie met de leiding en coördinatie van de werkzaamheden wordt belast en wat ieders taak in dezen is.
2. De in lid 1 bedoelde leiding en coördinatie houdt ten minst in dat de coördinator tijdig in overleg met de andere samenwerkenden een tijdschema voor de uitvoering van de in lid 1 bedoelde opdracht vaststelt en dat hij ingeval van tijdoverschrijding of andere omstandigheden die tot vertraging of schade kunnen leiden onverwijld met de samenwerkenden overleg pleegt en alle bij het overleg betrokkenen een verslag daarvan toezendt.
Artikel 11. Adviseur als gemachtigde van de opdrachtgever
1. De adviseur treedt op als gemachtigde van de opdrachtgever indien en voor de opdrachtgever zover de adviseur daartoe schriftelijk heeft aangewezen. Het ontbreken van een schriftelijke machtiging kan de adviseur niet worden tegengeworpen, indien en voor zover de adviseur bewijst dat de opdrachtgever anderszins uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven, dan wel dat het optreden als gemachtigde uit de gegeven omstandigheden of de aard van de opdracht voortvloeit.
2. De opdrachtgever zal, indien en voor zover de adviseur als gemachtigde is aangewezen, niet buiten de adviseur om orders en aanwijzingen geven aan derden die het object, waarop de opdracht betrekking heeft, uitvoeren of daarvoor leveranties verrichten dan wel op die uitvoering toezicht houden. Indien de opdrachtgever in een dringend geval desondanks orders of aanwijzingen als hier bedoeld heeft gegeven, zal hij de adviseur daarvan onverwijld in kennis stellen.
Artikel 12. Aansprakelijkheid
1. De werkzaamheden met betrekking tot de opdracht worden naar beste weten en kunnen door Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. uitgevoerd. Hierbij wordt, zoveel mogelijk, rekening gehouden met de laatste stand van de techniek, zonder dat enig door de opdrachtgever beoogd resultaat wordt gegarandeerd.
2. Indien de gebruiker aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het declaratiebedrag, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, gelijk aan de advieskosten, althans tot een maximum van 5.000 euro. De aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van de gebruiker te verstrekken uitkering.
3. Iedere aansprakelijkheid, als bedoeld in lid 1, vervalt 1 jaar na de datum van de facturering van de opdracht of het desbetreffende gedeelte van een opdracht.
4. Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. wordt gevrijwaard door opdrachtgever met betrekking tot schadeclaims van derden.
Artikel 13. Opdrachtgever is consument
Indien de opdrachtgever consument is, is het bepaalde in dit hoofdstuk van overeenkomstige toepassing tenzij het bepaalde als onredelijk bezwarend kan worden aangemerkt.
Artikel 14. Vertraging en onderbreking van de opdracht
1. De adviseur deelt de opdrachtgever, schriftelijk en onder vermelding van de oorzaak van de vertraging binnen bekwame tijd na het intreden van een vertraging, mee per welke datum deze is ingetreden.
2. De opdrachtgever kan de adviseur gelasten de opdracht te onderbreken. De opdrachtgever is verplicht dit schriftelijk en onder vermelding van de gronden mee te delen.
Artikel 15. Gevolgen van vertraging onderbreking van de opdracht
1. Na de in artikel 14 leden 1 en 2 omschreven mededeling treden partijen binnen bekwame tijd in overleg omtrent de gevolgen van de vertraging of de onderbreking en nemen daarbij elkaars gerechtvaardigde belangen in acht.
2. Wordt de vervulling van de opdracht vertraagd of onderbroken en is dit de adviseur niet toe te rekenen, dan is de opdrachtgever verplicht op declaratie van de adviseur aan deze te vergoeden, berekend naar de stand van de werkzaamheden ten tijde van de mededeling bedoeld in artikel 14 leden 1 en 2:
a. het honorarium;
b. de bijkomende kosten;
c. alle redelijkerwijs gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die de adviseur reeds is aangegaan met het oog op de verdere vervulling van de opdracht.
3. De opdrachtgever is tevens verplicht te vergoeden de schade die de adviseur lijdt als gevolg van de onderbreking en/of de vertraging, onverminderd de gehoudenheid van de adviseur die schade zoveel mogelijk te beperken.
Artikel 16. Limitatieve regeling opzeggingsgronden
Buiten de in deze regeling geregelde opzeggingsgronden is ontbinding van de tussen partijen gesloten opdracht uitgesloten, tenzij de opdrachtgever een consument is.
Artikel 17. Algemene verplichtingen van partijen na opzegging van de opdracht
Na de opzegging van de opdracht is ieder der partijen verplicht de gerechtvaardigde belangen van de wederpartij in acht te nemen.
Artikel 18. Gronden voor opzegging
Gronden voor opzegging van de opdracht zijn:
• vertraging en onderbreking;
• van de opdracht – toerekenbaar tekortkomen;
• overmacht;
• onvermogen;
• wijziging van de rechts- of samenwerkingsvorm;
• overlijden;
• arbeidsongeschikt raken van de persoon als bedoeld in artikel 25.
Artikel 19. Vertraging en onderbreking
Is, gelet op alle van belang zijnde omstandigheden, de vertraging of onderbreking van de vervulling van de opdracht zodanig van aard en/of duur dat nakoming van de opdracht in ongewijzigde vorm in redelijkheid niet is te vergen, dan hebben partijen ieder het recht de opdracht op deze grond op te zeggen.
Artikel 20. Toerekenbaar tekortkomen
1. Is er sprake van een toerekenbare tekortkoming, dan is de wederpartij van de partij aan wier kant de toerekenbare tekortkoming zich voordoet, bevoegd de opdracht op deze grond op te zeggen.
2. Aan laakbaar handelen van een partij worden dezelfde rechtsgevolgen verbonden als aan een toerekenbare tekortkoming van die partij.
3. Het recht op opzegging laat onverlet het bepaalde in artikelen 1 t/m 17.
Artikel 21. Overmacht
1. Van overmacht in de zin van deze regeling is sprake indien een tekortkoming een partij niet kan worden toegerekend. Een tekortkoming kan een partij niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan haar schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.
2. Van overmacht is tevens sprake, indien door feiten of omstandigheden, die niet aan een partij te wijten zijn, voortzetting van de opdracht in redelijkheid niet van haar gevergd kan worden.
Artikel 22. Onvermogen
Verkeert een partij in financieel onvermogen, of bestaan er andere goede gronden om aan te nemen dat zij zal tekortschieten in de nakoming van haar verplichtingen, dan is de wederpartij bevoegd haar, haar bewindvoerder of curator schriftelijk en met opgave van de gronden te sommeren binnen een redelijke termijn schriftelijk te verklaren of deze in staat en bereid is om de opdracht voort te zetten. De wederpartij is gerechtigd te verlangen dat genoegzame zekerheid wordt gesteld, indien de opdracht wordt voortgezet. Blijft binnen de gestelde termijn hetzij de gevraagde verklaring dan wel de verlangde zekerheid uit, dan is de wederpartij gerechtigd de opdracht op deze grond op te zeggen.
Artikel 23. Wijziging rechts- of samenwerkingsvorm
Onder wijziging van de rechts- of samenwerkingsvorm wordt verstaan:
1. het besluit tot ontbinding van een rechtspersoon of het verlies van rechts- persoonlijkheid, daaronder begrepen juridische fusie, en het besluit tot ontbinding van een vennootschap onder firma, een commanditaire vennootschap of een maatschap.
2. Doet zich ten aanzien van een partij een omstandigheid als bedoeld in lid 1 voor, dan is de wederpartij bevoegd de opdracht op die grond op te zeggen indien aan die omstandigheid door haar een redelijk belang te ontlenen is.
Artikel 24. Overlijden
1. De opdracht eindigt niet door het overlijden van een der partijen. De erfgenamen of rechtverkrijgenden van de overledene wijzen op verlangen van de wederpartij binnen een daarbij te stellen redelijke termijn een van hen of een derde aan om hen, in alle zaken de opdracht betreffende, te vertegenwoordigen.
2. Het bepaalde in artikel 22 is van overeenkomstige toepassing.
3. Het overlijden van een der partijen geeft de wederpartij en de erfgenamen of rechtverkrijgenden van de overledene de bevoegdheid de opdracht op te zeggen.
Artikel 25. Arbeidsongeschikt raken van een bepaalde persoon
Heeft de opdrachtgever bedongen dat de vervulling van de opdracht in het bijzonder wordt toevertrouwd aan een bepaalde persoon en doet zich te diens aanzien de omstandigheid voor als bedoeld in artikel 24 of wordt deze arbeidsongeschikt, dan is het bepaalde in artikel 24 van overeenkomstige toepassing.
Artikel 26. Opzegging van de opdracht zonder grond
Partijen hebben ieder het recht de opdracht zonder grond op te zeggen.
Artikel 27. Betalingsverplichting na opzegging zonder grond door de opdrachtgever
1. Heeft de opdrachtgever de opdracht zonder grond opgezegd, dan is de opdrachtgever verplicht op declaratie van de adviseur, naar de stand van de werkzaamheden ten tijde van het moment dat de opzegging volgens het bepaalde in artikel 15 in werking treedt, te betalen:
a. het honorarium;
b. de bijkomende kosten;
c. alle redelijkerwijs gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die de adviseur ten tijde van de opzegging reeds is aangegaan met het oog op de verdere vervulling van de opdracht.
2. De opdrachtgever, behoudens indien hij een consument is, is bovendien ver¬plicht te betalen 10% van het resterende deel van de advieskosten, die de op¬drachtgever verschuldigd zou zijn bij de volledige vervulling van de opdracht.
3. Leidt het bepaalde in lid 2 tot gevolgen die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zijn, dan kan daarvan worden afgeweken.
Artikel 28. Rechten op het advies na opzegging zonder grond door de opdrachtgever
1. Heeft de opdrachtgever de opdracht zonder grond opgezegd, dan mag de opdrachtgever het advies van de adviseur slechts (laten) gebruiken na voorafgaande, schriftelijke toestemming van de adviseur.
2. Aan zijn toestemming kan de adviseur voorwaarden verbinden, daaronder begrepen de betaling van een geldelijke vergoeding en het recht om erop toe te zien dat het advies volgens zijn bedoeling wordt gebruikt.
3. De opdrachtgever heeft het recht zonder toestemming van de adviseur het advies te (laten) gebruiken indien ten tijde van de opzegging met de uit¬voering van het object een aanvang is gemaakt. Het bepaalde in lid 2 is van overeenkomstige toepassing.
4. Voor zover het bepaalde in dit artikel daarop geen inbreuk maakt, blijven de rechten van de adviseur op het advies overigens onverlet.
Artikel 29. Betalingsverplichting na opzegging zonder grond door de adviseur
1. Heeft de adviseur de opdracht zonder grond opgezegd, dan is de opdrachtgever verplicht op declaratie van de adviseur naar de stand van de werkzaamheden ten tijde van het moment dat de opzegging volgens het bepaalde in artikel 15 in werking treedt, te betalen:
a. het honorarium;
b. de bijkomende kosten;
c. alle redelijkerwijs gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die de adviseur reeds is aangegaan met het oog op de verdere vervulling van de opdracht.27
2. De betalingsverplichting van de opdrachtgever volgens het bepaalde in lid 1 strekt niet verder dan voor zover de werkzaamheden voor de opdrachtgever van nut zijn.
3. De opdrachtgever is bevoegd 10% in mindering te brengen op het bedrag dat hij op grond van het bepaalde in lid 2 verplicht is aan de adviseur te betalen.
4. Leidt het bepaalde in lid 3 tot gevolgen die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zijn, dan kan daarvan worden afgeweken.
Artikel 30. Rechten op het advies na opzegging zonder grond door de adviseur
1. Heeft de adviseur de opdracht zonder grond opgezegd, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken, tenzij redelijke belangen van de adviseur zich daartegen verzetten.
2. De opdrachtgever is voor dat gebruik geen vergoeding voor de rechten van de adviseur op het advies verschuldigd.
3. Voor zover het bepaalde in dit artikel daarop geen inbreuk maakt, blijven de rechten van de adviseur op het advies overigens onverlet.
Artikel 31. Betalingsverplichting na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de opdrachtgever
1. Heeft de opdrachtgever de opdracht opgezegd op een grond die bij hemzelf is gelegen, dan is de opdrachtgever verplicht op declaratie van de adviseur naar stand van de werkzaamheden ten tijde van het moment dat de opzegging volgens het bepaalde in artikel 15 in werking treedt, te betalen:
a. het honorarium;
b. de bijkomende kosten;
c. alle redelijkerwijs gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die de adviseur ten tijde van de opzegging reeds is aangegaan met het oog op de verdere vervulling van de opdracht.
2. De opdrachtgever, behoudens indien hij een consument is, is bovendien verplicht te betalen 10% van het resterende deel van advieskosten, die de opdrachtgever verschuldigd zou zijn bij de volledige vervulling van de opdracht.
3. Het bepaalde in lid 2 is niet van toepassing indien wordt opgezegd op grond van artikel 21 of 24.
4. Leidt het bepaalde in lid 2 tot gevolgen die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zijn, dan kan daarvan worden afgeweken.
Artikel 32. Rechten op het advies na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de opdrachtgever
1. Heeft de opdrachtgever de opdracht opgezegd op een grond die bij hemzelf gelegen is, dan mag de opdrachtgever het advies van de adviseur slechts (laten) gebruiken na voorafgaande, schriftelijke toestemming van de adviseur.
2. Aan zijn toestemming kan de adviseur voorwaarden verbinden, daaronder begrepen de betaling van een geldelijke vergoeding en het recht om erop toe te zien dat het advies volgens zijn bedoeling wordt gebruikt.
3. De opdrachtgever heeft het recht zonder toestemming van de adviseur het advies te (laten) gebruiken indien ten tijde van de opzegging met de uitvoering van het object een aanvang is gemaakt. Het bepaalde in lid 2 is van overeenkomstige toepassing.
4. Voor zover het bepaalde in dit artikel daarop geen inbreuk maakt, blijven de rechten van de adviseur op het advies overigens onverlet.
Artikel 33. Betalingsverplichting na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de opdrachtgever
1. Heeft de adviseur de opdracht opgezegd op een grond die bij de opdrachtgever is gelegen, dan is de opdrachtgever verplicht op declaratie van de adviseur naar de stand van de werkzaamheden ten tijde van het moment dat de opzegging volgens het bepaalde in artikel 15 in werking treedt, te betalen:
a. het honorarium;
b. de bijkomende kosten;
c. alle redelijkerwijs gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die de adviseur ten tijde van de opzegging reeds is aangegaan met het oog op de verdere vervulling van de opdracht.
2. de opdrachtgever, behoudens indien hij een consument is, is bovendien verplicht 10% van het resterende deel van de advieskosten te betalen, die verschuldigd zouden zijn bij de volledige vervulling van de opdracht.
3. Het bepaalde in lid 2 is niet van toepassing indien wordt opgezegd op grond van artikel 21 of 24.
4. Leidt het bepaalde in lid 2 tot gevolgen die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zijn, dan kan daarvan worden afgeweken.
Artikel 34. Rechten op het advies na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de opdrachtgever
1. Heeft de adviseur opgezegd op een grond die bij de opdrachtgever is gelegen, dan mag de opdrachtgever het advies van de adviseur slechts (laten) gebruiken na voorafgaande, schriftelijke toestemming van de adviseur.
2. Aan zijn toestemming kan de adviseur voorwaarden verbinden, waaronder begrepen de betaling van een geldelijke vergoeding en het recht om erop toe te zien dat het advies volgens zijn bedoeling wordt gebruikt.
3. De opdrachtgever heeft het recht zonder toestemming van de adviseur het advies te (laten) gebruiken indien ten tijde van de opzegging met de uitvoering van het object een aanvang is gemaakt. Het bepaalde in lid 2 is van overeenkomstige toepassing.
4. Voor zover het bepaalde in dit artikel daarop geen inbreuk maakt, blijven de rechten blijft recht van de adviseur op het advies overigens onverlet.
Artikel 35. Betalingsverplichting na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de adviseur
1. Heeft de adviseur de opdracht opgezegd op een grond die bij hemzelf is gelegen, dan is de opdrachtgever verplicht op declaratie van de adviseur naar de stand van de werkzaamheden ten tijde van het moment dat de opzegging volgens het bepaalde in artikel 15 in werking treedt te betalen:
a. het honorarium;
b. de bijkomende kosten;
c. alle redelijkerwijs gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die de adviseur ten tijde van de opzegging reeds is aangegaan met het oog op de verdere vervulling van de opdracht.
2. De betalingsverplichting van de opdrachtgever volgens het bepaalde in lid 1 strekt niet verder dan voor zover de werkzaamheden voor de opdrachtgever van nut zijn.
3. De opdrachtgever is bevoegd 10% in mindering te brengen op het bedrag dat hij op grond van het bepaalde in lid 2 verplicht is aan de adviseur te betalen.
4. Het bepaalde in de leden 2 en 3 is niet van toepassing indien wordt opgezegd op grond van artikel 21 of 34.
5. Leidt het bepaalde in lid 3 tot gevolgen die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zijn, dan kan daarvan worden afgeweken.
Artikel 36. Rechten op het advies na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de adviseur
1. Heeft de adviseur de opdracht opgezegd op een grond die bij hemzelf is gelegen, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken, tenzij redelijke belangen van de adviseur zich daartegen verzetten.
2. De opdrachtgever is voor dat gebruik geen vergoeding voor de rechten van de adviseur op het advies verschuldigd.
3. Voor zover het bepaalde in dit artikel daarop geen inbreuk maakt, blijven de rechten van de adviseur op het advies overigens onverlet.
Artikel 37. Wijze van opzeggen
De opdracht wordt opgezegd door een aan de wederpartij gerichte schriftelijke mededeling, waarin ten minste de grond van de opzegging dient te worden vermeld alsmede de datum waarop de opzegging ingaat.
Artikel 38. Eigendom, publicatie en auteursrecht
1. De door Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. aan de (toekomstige) opdrachtgever afgegeven stukken worden, onder de hieronder genoemde voorwaarden, het eigendom van de opdrachtgever en mogen door hem worden gebruikt. De voorwaarden zijn:
a. het auteursrecht gevestigd blijft bij Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof.;
b. de intellectuele eigendomsrechten gevestigd blijven bij Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof.;
c. dat de opdrachtgever aan zijn financiële verplichtingen jegens Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. heeft voldaan.
2. Het is de opdrachtgever verboden resultaten voorgebracht door het Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. zodanig te gebruiken dat deze afbreuk doen of strijdig zijn met de juistheid of de strekking van de resultaten.
3. Het is de opdrachtgever niet toegestaan om een opdracht, uitgevoerd naar het tot stand gebrachte ontwerp, de tekeningen en andere werken van Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. al dan niet met eventuele uitbreiding, geheel of in onderdelen daarvan in herhaling uit te voeren, zonder uitdrukkelijke toestemming van Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof.
4. Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. is bevoegd aan het geven van die toestemming voorwaarden te verbinden, waaronder het vaststellen van een bepaalde vergoeding.
Artikel 39: Betaling, rente en kosten
1. Betaling dient, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zonder enige korting, opschorting of verrekening te geschieden, door middel van storting door overmaking op een door Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. aangewezen bankrekening. Betaling dient te geschieden in euro’s, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen.
2. De opdrachtgever betaalt, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, in twee termijnen; 50% van de totale advieskosten na confirmatie van de opdracht en 50% binnen 14 dagen na voltooiing van de opdracht.
3. DAK2 hanteert een commissie richting installateur ten hoogte van 4% van de totaalsom tenzij anders overeengekomen.
4. Facturen dienen binnen de in de opdrachtbevestiging gestelde termijn te zijn voldaan. Deze bedragen 14 werkdagen tenzij anders vermeld.
5. Indien geen volledige betaling binnen 14 dagen na factuurdatum heeft plaatsgevonden is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en vanaf de betreffende factuurdatum een rente van 1,5% per (gedeelte van een) maand verschuldigd over het nog openstaande bedrag.
6. Alle door Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten zijn gelijk aan 15% van het gevorderde bedrag, met een minimum van € 100 euro (zegge honderd euro).
Artikel 40. Toepasselijk recht
Op de opdracht is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 41. Geschillen
1. Verschillen van mening tussen de opdrachtgever en Duurzaamheidsadvies Kuiper en Kuiper Vof. zullen zoveel mogelijk langs minnelijke weg worden opgelost. Indien een verschil van mening niet langs minnelijke weg is opgelost, wordt geacht een geschil te bestaan.
2. Alle geschillen, welke mochten ontstaan naar aanleiding van de onderhavige opdracht dan wel van nadere opdrachten, die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen worden beslecht door de bevoegde rechter te Leeuwarden. Een geschil wordt geacht aanwezig te zijn indien een van de partijen zulks schriftelijk verklaart.